Over mij

Mijn foto
Op mijn blog kun je alles lezen over de viltcreaties die ik maak. Ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpjes te maken. Ik zou het leuk vinden wanneer je een berichtje achterlaat! Hartelijke groet, Ilona Atelier het Uilenhuis info@hetuilenhuis.nl

donderdag 24 juli 2014

Inspiratie opdoen in het Textielmuseum

Vandaag ben ik voor het eerst in het Textielmuseum geweest. Dat is eigenlijk bijna om de hoek, maar pas laatst hoorde ik dat het echt de moeite waard is. Dus vanmiddag op de fiets erheen… En het is echt de moeite waard. Beneden staan allerlei oude werktuigen, waarmee vroeger dekens gemaakt worden. 
In het achterliggende textiellap worden deze nog steeds gebruikt. Onder andere voor de tentoonstelling Hypnopompic (blijkbaar een staat tussen slapen/dromen en wakker zijn). Finse kunstenaar Kustaa Saksi heeft in het Textiellab 8 bijzondere wandkleden laten maken en deze worden boven tentoongesteld. Leuk is dat je ook een film kunt zien van hoe de wandkleden tot stand kwamen en er hangen wat ‘voellapjes’, omdat het toch wel heel verleidelijk is om zo’n kleed aan te raken.
Een andere tentoonstelling ‘Picasso to Warhol’ liet zien hoe diverse kunstenaars zich door het gebruik van prints op stof hebben weten te uiten. Leuk om te zien dat van diverse stoffen ook kleding gemaakt is.
De derde tentoonstelling die echt de moeite waard was, was ‘body jewels’. Een combinatie van kunst en sierraden. Bijzonder om te ontdekken wat je nog meer met wol en vilt kunt maken.
Al met al echt inspirerend, zeker voor mensen die net als ik gek zijn van wol, vilt en stof. 

Geen opmerkingen: