Over mij

Mijn foto
Op mijn blog kun je alles lezen over de viltcreaties die ik maak. Ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpjes te maken. Ik zou het leuk vinden wanneer je een berichtje achterlaat! Hartelijke groet, Ilona Atelier het Uilenhuis info@hetuilenhuis.nl

zondag 5 januari 2014

Bakken met Thelma Kerkuil

Zo leuk als ik het vind om voor kerst alles te versieren en de kerstboom neer te zetten, zo fijn is het ook om na nieuwjaar alles weer op te ruimen. Een fris, opgeruimd huis, heerlijk!

De familie Uil is de feestdagen ook goed doorgekomen. Wel hebben zij, net als veel mensen, soms moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Vader Teun werkt in de bouw en gelukkig is hij zo handig dat hij thuis ook veel kan maken. Moeder Thelma is van het handwerken en zij spint regelmatig wol voor vrienden en familie. Gelukkig houden de uilen niet van luxe, maar ze willen wel graag wat geld sparen voor de kleintjes. Ooit zullen die ook naar school moeten gaan!

Jullie herinneren je kroningsdag met de familie Uil misschien nog wel:

Sinds kroningsdag vorig jaar, waar Tibby zelfgebakken donuts mocht verkopen, krijgt Thelma regelmatig verzoeken om donuts te bakken. Ze vielen blijkbaar enorm in de smaak bij de uilengemeenschap! Toch een mooie bijverdienste zo.
Rond oudjaar waren de donuts bijna niet aan te slepen, zoveel werden er verkocht. Buurman Tarak kwam zelfs tweemaal langs. “Ik bracht de 4 donuts mee naar huis voor oudjaar, maar ze hebben de dag ervoor niet overleefd”, lacht Tarak. “Die twee kleintjes van mij hadden ze in no time op! Doe mij er nog maar 4, dan hebben we vanavond nog elk een donut.”
Thelma kreeg naast alle bestellingen voor donuts ook de vraag of ze een taart kon bakken voor de verjaardag van uil Thasia: “Ik ben zelf niet zo handig in de keuken, maar wil het bezoek toch iets lekkers voorzetten. Zou jij misschien een kersenvlaai met slagroom voor me willen maken? Laat me maar weten wat de kosten zijn!” 
Dat wilde Thelma wel en een dag later kon Thasia haar verjaardagstaart ophalen. “Oh wat ziet hij er heerlijk uit! Superbedankt, Thelma!”
De goede ervaringen van Thasia gingen als een lopend vuurtje en al snel had Thelma meerdere bestellingen binnen voor verjaardagstaarten. Tibby vond het gelukkig maar wat leuk om haar moeder te helpen met bakken. Maar het was af en toe wel een enorme rommel in huis. Overal lagen bakspullen, donutmix en glazuur. Eigenlijk was het bijna niet meer te doen zo...
’s Avonds overlegde Thelma met haar man Teun: “Misschien moet ik het wat professioneler aan gaan pakken. Het lijkt echt goed te lopen en ik vind het heerlijk om in de keuken te staan en te bakken. En nieuwe creaties maken zoals die taart vind ik ook super!” 
Teun zag het wel zitten en ze besloten samen dat Teun een mooie kast zou gaan maken. Samen maakten ze alvast een schets van het ontwerp. 
Thelma kan onderin dan haar bakspullen kwijt en op de planken kunnen de taarten en donuts uitgestald worden. Thelma wilde ook graag een mooi dakje, zodat het echt op een verkoopkraam zou lijken. Tibby was helemaal enthousiast over het idee. “Mogen we de kraam helemaal felroze schilderen?” vroeg ze. Sinds ze haar prinsessenjurk had gekregen met Sinterklaas wilde ze alles roze maken. Dat leek Thelma een beetje overdreven: “Misschien kunnen we de achterkant en de lades wel lichtroze maken. En het dak een beetje felroze”.

Teun kon aan de slag met de ideeën van de dames. Het schiet al lekker op! 
"Jeej, roze!"

Geen opmerkingen: